HTML

Cégérték növelés

A cégérték növelésének fontosságáról, és módjairól szól a blog

Friss topikok

Címkék

Archívum

Kinek jó a cégérték növekedése?

2011.10.22. 11:53 Economsol

Tapasztalataim szerint 3 különböző típusú vállalkozást lehet megkülönböztetni.

Egyik a kényszerből létrehozott, melynek tulajdonképpeni célja, hogy a tulajdonosainak megélhetését biztosítsa. Nem növekedik, és ha a tulajdonos meghal, a cég is vele pusztul el.

A másik fajta vállalkozás az, ahol erős ugyan a cég és nyereséges is, de a vezetés fő célja az osztalék kivétele, hogy saját életszínvonaluk minél magasabb lehessen. Ez is jó stratégia, de egyben borzasztó veszélyes, és törékeny is. Könnyen kerülhet válságba.

 A harmadik megközelítésben a tulajdonos fő célja, hogy olyan vállalatot hozzon létre, építsen fel, amely erős, önálló létre is alkalmas folyamatosan növekvő szervezeti egység lesz. Itt a fő cél a folyamatos építkezés, a leghatékonyabb eredmény elérése érdekében.

A jelen blogban én a harmadik típussal szeretnék bővebben foglalkozni.

Egy vállalkozásnak mint mindenki tudja különböző érintettjei vannak. Ezeknek az érintetteknek különböző motivációi.

Például az alkalmazottak: Minél kevesebb munkával a lehető legtöbb pénzt megkeresni. Igen ám, de emellett szükségük van a munkahely biztonságára is.

Beszállítók: A lehető legdrágábban a legnagyobb mennyiséget beszállítani. Ez akkor ok, ha jól működik a vevő.

Vevők: Minél olcsóbban vásárolni. Ez akkor sikerül, ha az eladó erős vállalkozás.

Állam: Célja a lehető legtöbb adót beszedni a vállalkozástól. Ehhez viszont neki is érdeke, hogy a cég erős, és fizetőképes legyen.

Tulajdonosok: Olyan céget felépíteni, ami biztosítja számukra a megfelelő életszínvonalat, és lehetőséget arra, hogy kiszállhassanak a vállalkozásból idővel. Ez csak úgy lehetséges, ha a cég erős, egészséges, mert akkor eladható, átadható.

 

Egyértelműen látszik, hogy minden érintettnek merőben más motivációja van a céggel kapcsolatban.

Tulajdonképpen mindenki a cég nyereségére pályázik :)

Az összes érintett közül egyetlenegy van, akinek a motivációjának sikere a többieknek is kedvező.

Ez pedig a cég tulajdonosa.

Mert ha a cégének értéke nő, akkor növekszik a vagyona is. Ezzel párhuzamosan pedig a cégérték növekedése az összes érintettnek kedvező.

Az előzőekből következik, hogy a tulajdonos akkor tesz legtöbbet a cégért, és az azokkal kapcsolatban állókért, ha folyamatosan a cégérték növelésére (saját vagyonának) növelésére koncentrál. Ezt már csak azért is tudja megtenni egyedül ő, mert rendelkezik az ehhez szükséges hatalommal és információval.

Mi a cégérték?

-Sokan erre rávágják, hogy az az összeg amit a vevő ad érte.

   Nos az a cég ára, és nem az értéke.

-A cégben lévő eszközök összessége, korrigálva a forrásokkal?

   Igen az is lehet, ha a cég padlón van, vagy nem termel semmit.

-Ám egy működő cég értékét nem lehet így meghatározni, mert neki nem a jelen eszközök az erőssége, hanem a jövőbeni eredménytermelő képessége.

Tehát akkor érdemes befektetni egy cégbe, ha az a jövőben képes számomra önállóan rendszeres szabadon felhasználható pénzt termelni.

A hangsúly az önállóan szón van.

Mondok rá egy példát:

Képzeljük el, hogy a cég 1 Ft befektetéssel 1 millió Ft hasznot termel naponta a tulajdonosának, mégpedig azért, mert a tulajdonos tud mondjuk varázsolni.

Mennyit ér a cég?

Semmit.

Miért?

Mert ha az új tulajdonos nem tud varázsolni, akkor neki nem fog termelni a vállalat. Magyarul a cég maximálisan a tulajdonosától függ, és nem képes önálló életre.

Szóval a cégértéket nem lehet növelni, hanem azt növelni KELL.

Aki ezzel nem ért egyet az ne vállalkozzon, mondják sokan.

Addig rendben van, hogy építeni kell a vállalkozást folyamatosan, és tulajdonképpen az első és második kategória is erre törekedik. Ám elszánni magunkat sokkal könnyebb mint azt meg is tenni.

Mindjárt elsőre hogy álljunk neki az értéknövelésnek? Mikor lesz a cégünk erősebb?

Nagyobb forgalom? Nagyobb nyereség? Kevesebb hitel? Több dolgozó? Magasabb készlet?

Mindenki érzi, hogy tulajdonképpen mindennel kell foglalkozni, de a prioritás nagyon fontos.

A valóságban a vezetők általában nekiállnak egyik vagy másik tényező javításának, és addig a többit elhanyagolják.

Vagy a fejlesztést be sem fejezik, mert az operatív feladatok elveszik az energiát.

Én cégérték számítással is foglalkozom, és gyakran meglepődöm, hogy mennyire borotvaélen táncolnak komoly nyereséget termelő cégek.

Egyszerűen nincs értékük, pedig odafigyeléssel a tulajdonosok egyszerre tudnák vagyonukat, és biztonságukat is növelni.

Amennyiben egy cég értékes, az azt is jelenti, hogy erős, egészséges, és önálló életre is képes. Ez pedig azt is jelenti, hogy képes ellenállni mind a versenytársak, mind a gazdaság más területeiről érkező támadásoknak.

De a legfontosabb a tulajdonos szempontjából, hogy az értékes cég bármikor ELADHATÓ azaz a vezetés biztonságban és jólétben élhet.

Minél nagyobb ez a jólét, annál megnyugtatóbb, és biztosabb helyzete van a többi érintettnek is.

A cikket írta:

Papp István

Economsol Kft

www.economsol.hu

www.cegerteknoveles.hu

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://cegertek.blog.hu/api/trackback/id/tr583321651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása